domingo, 21 de octubre de 2012

SOMLÓI GALUSKA / TORTA



A somlói galuskát nem kell bemutatni senkinek, hisz egy méltán híres magyar desszertről van szó. Az elmúlt két hétvégén egymásután készítettem megrendelésre somlói tortát, sőt, tegnapelőtt még galuskát is 10 fő részére, a tegnapi barátnős grillparty-ra. Óriási sikere volt mind a tortának (az e hetinek még nem érkezett meg a visszhangja) mind a galuskának, mondhatom, hogy nemcsak a spanyolok körében, hisz az utóbbi tortát egy belga társaság vitte el, a barátnőim között pedig van angol és svéd is, úgyhogy a somlói nemzetközi sikert aratott. J
A tortát Piszke receptje alapján készítettem, úgyhogy az elkészítés menetét nem is fogom leírni, azt az ő blogján megtaláljátok, tökéletesen le van írva. Mindössze megadom a mennyiségeket, amelyekkel én dolgoztam (mert én 22 cm-es formát használtam) és egy-két apró változtatást.

Hozzávalók (22 cm-es formához):

Sima piskóta:
·         3 tojás
·         3 ek. cukor
·         3 ek. liszt
·         ½ kk. sütőpor

Kakaós piskóta:
·         3 tojás
·         3 ek. cukor
·         2,5 ek. liszt
·         1 ek. holland kakaópor
·         ½ kk. sütőpor

Diós piskóta:
·         3 tojás
·         3 ek. cukor
·         2,5 ek. liszt
·         2 ek. darált dió
·         ½ kk. sütőpor

Szirup:
·         112 ml rum
·         188 ml víz
·         112,5 g cukor
·         1 narancs reszelt héja
·         1 citrom reszelt héja
·         ½ vaníliarúd
·         50 g mazsola

A torta készítésénél abból indultam ki, hogy én nem szeretem a mazsolát, így lehet, hogy más sem. Viszont a mazsola nagyon jó ízt ad a somlóinak, tehát azzal kezdtem, hogy még a piskóták kisütése előtt, az 50 g mazsolát nagyon apróra összevágtam és beáztattam a rumba 2 óra hosszára (minél több ideig áll, annál jobb). Mikor odakerült a sor, hogy elkészítsem a szirupot, akkor a receptben leírtak szerint feltettem az összes hozzávalót egy edényben főni, és még mielőtt a szirup elkezdett volna sűrűsödni, leszűrtem és jól kinyomkodtam. Ezután visszatettem a tűzre. Igaz, hogy ez által a narancs- és citromhéj is kikerült a tortából, de az íze akkorra már belefőtt a szirupba. Ez volt az egyik dolog, amit változtattam az eredeti recepthez képest.

Krém:
·         ½ l zsíros tej
·         4 tojás sárgája
·         2 ek. cukor
·         ½ vaníliarúd
·         40 g étkezési keményítő
·         120 g durvára vágott dió a szóráshoz
·         plusz 50 g vaj és 1 ek. cukor

A krém 2/3-ad részét betöltöttem a piskótalapok közé, 1/3-ad részét pedig hozzáadtam a cukorral habosra kikevert vajhoz és robottal még jól kihabosítottam ezt a keveréket. Ezzel teljesen bevontam kívülről a tortát, majd jól lehűtöttem, hogy a csoki ganache-t egy teljesen sima felületre tudjam önteni/kenni.
A durvára vágott dióból félretettem egy keveset a torta díszítéséhez.  
Mivel a tortákat rendelésre csináltam, hogy a csomagolás  és a szállítás ne legyen olyan körülményes, tejszínhab helyett csokoládé ganache-sal vontam be. Ez volt a második változtatás, de ez pusztán "technikai okok" miatt. J

Csokoládé ganache:
·         150 g étcsokoládé (70 %-os)
·         150 g habtejszín
·         ½ tonkabab
·         50 g vaj

Az összetördelt csokoládét és a tejszínt egy hőálló tálba tesszük (lehetőleg ne legyen műanyag) és vízgőz fölé helyezzük, úgy, hogy a tál ne érjen bele a vízbe, és teljesen illeszkedjen az edény szájához, így megelőzzük, hogy vízpára kerüljön a ganache-ba. Belereszeljük a tonkababot, folyamatosan kevergetjük és mikor a csokoládé már teljesen felolvadt és elegyedett a tejszínnel, addig hagyjuk, amíg az ujjunkat belemártva azt nem érezzük, hogy már forró, de még elviselhető (kb. 80 fok). Ekkor levesszük a gőz fölül és belekeverjük a kockára vágott vajat. Amikor már teljesen elolvadt a vaj és már nem annyira forró a csokoládé ganache, a tortát egy tepsire vagy tálra helyezett rácsra tesszük és óvatosan ráöntjük/simítjuk a csokoládét. A tetejét dióval (vagy tetszés szerint) díszítjük, és jól behűtjük.
A galuskát pedig - ahogy szokás - „in situ” kanállal tálkákba „szaggattam”...
 
 
...cukor nélküli tejszínhabot nyomtam rá...
 
 
...és meglocsoltam egy kevés csoki mártással, amit ugyanúgy csináltam mint a ganache-t (fele csoki, fele tejszín) csak vaj nélkül. Reszeltem bele egy kevés tonkababot (ízlés szerint) és két evőkanálnyi rumot. 
 
 
A somlói tortát vagy galuskát lehetőleg mindig a fogyasztás előtti napon készítsük el, hogy az ízek jól összeérjenek. Nem kis munka, de megéri! Köszi, a receptet még egyszer Piszke! J   
 

   

0 comentarios:

Publicar un comentario

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...